Minnaars in waanzin

Minnaars in waanzin
Willy Spillebeen
Leuven: Davidsfonds, 2006
374 p.
90-6306-535-3 (hardback)

In zijn nieuwe roman Minnaars in waanzin, opgebouwd als een dubbelverhaal, brengt Willy Spillebeen een beklijvend en vaak ontroerend relaas van oorlog, liefde en dood. Beklijvend omdat in de twee verhalen, die resp. een beeld geven van wat twee wereldoorlogen hebben aangericht, een portret wordt geschetst van mensen die onder druk van omstandigheden waarin individuele opvattingen en gevoelens moeten wijken voor het zgn. 'algemeen belang', ten onder gaan. Ontroerend omdat beide protagonisten niet zozeer uit berekening, maar vanuit een soort naïeve overtuiging die hen wordt ingegeven door de liefde, aan de 'verkeerde kant' komen te staan. In het eerste deel vertelt Spillebeen over de laatste onthoofding die in België plaatsvond, meer precies in Veurne. Wat tot de terechtstelling van Emiel Ferfaillie heeft geleid, is tegen de achtergrond van het oorlogsgeweld in de Eerste Wereldoorlog, een verhaal van een liefde en het verraad eraan. In deel twee staat de executie van Lucrèce Vanb…Lees verder
De Vlaamse auteur Willy Spillebeen (1932) heeft inmiddels een indrukwekkend oeuvre op zijn naam staan van poëzie, proza, essays en vertalingen. Hij heeft zich daarbij voornamelijk laten inspireren door beide wereldoorlogen van de vorige eeuw. Zijn boek 'De heuvel' (2002) handelt over hetzelfde onderwerp als deze uitgave, waarin twee keer de geschiedenis wordt verteld van minnaars die tijdens een van de wereldoorlogen een gewelddadige dood zullen sterven. De kitscherige titel dekt de lading wel degelijk en de roman neigt erg naar streekromanachtige taferelen: veel Vlaamse couleur locale van boerderijen en kroegen. In het eerste gedeelte vermoordt een Belgisch officier in een vlaag van dronken waanzin zijn lief en krijgt daar uiteindelijk de guillotine voor. Deel 2 speelt in de Tweede Wereldoorlog. Naast de nodige bombardementen focust Spillebeen sterk op de wanhoop van de individuele mensen, die proberen door te leven. Daardoor geschikt voor een breed publiek, maar literair gezien niet…Lees verder

Over Willy Spillebeen

Willy Spillebeen (Westrozebeke, 30 december 1932) is een Belgische auteur uit Menen, West-Vlaanderen. Spillebeens oeuvre bezit een opvallende eenheid qua thematiek en levensbeschouwing. De sleutelbegrippen tot de gedichten keren terug in de romans en verhalen. De vaak sterk symbolisch geladen beelden uit zijn poëzie zijn ook terug te vinden in zijn proza en worden daar aangevuld met een naturalistische natuurbeschouwing. Schrijven is de zingeving van zijn bestaan. De werken van Spillebeen kunnen worden gezien als een geschreven zoektocht die gaat van chaos naar orde, van verbrokkeling naar eenheid en van metafysieke twijfel naar een vrijzinnig geloof in de persoonlijke verantwoordelijkheid van de mens.

Willy Spillebeen werd in 1932 geboren te Westrozebeke, West-Vlaanderen. Hij groeide op in een landbouwersgezin. Zijn moeder was heel gelovig, zijn vader eerder liberaal en anti-klerikaal. Zijn vader wilde dat hij zou ver…Lees verder op Wikipedia